25 januari 2010

hallelujah

ik vroeg me af of hallelujah nu een campagnelied moest worden
een lofzang voor hem
God was er eventjes niet toen haiti beefde
maar ik WIL het hem niet kwalijk nemen

ik vroeg me af een mediabombardement bijdraagt aan een warmere samenleving

leonard cohen en coupletten vol met bijbelse verwijzingen
ik hoorde de muziek
it begins like this
the fourth
de vierde noot (fa dus)
the fifth
de vijfde (sol zeker)
the minor fall (a-mineur)
the major lift (F)
was ontroerd hoe muziek en woord hier samenvielen

ik weet zelfs niet of Nathalia het wist
de blokjes in haar mond versprongen van ontroering
ik vond het zelfs een mooie versie
maar ...
dat het maar gauw terug een lofzang wordt.

liefs
laito

3 opmerkingen:

Wendy Kroy zei

Leonard Cohen heeft zelf anders wel aangegeven dat die stroom covers van zijn Hallelujah nu wel eens mag stoppen. Bovendien mag men zich de vraag stellen of een nummer over een slecht afgelopen liefdesgeschiedenis met een kinky kantje wel zo geschikt is als campagnelied ...

laito zei

het engels valt hier nooit zo diep als het nederlands, luister maar naar de nieuwe admiral freebee, schoon nummer maar ...alweer....zo'n tekst, amaai,

Wouter zei

Cohen zou het beter tolereren (hij zit toch zo goed als aan de grond). Maar bon, er is voor mij maar één versie en dat is die van Jeff Buckley. En over dat 'kinky kantje': het is erg om te zeggen, maar ik merk dat meer dan de helft van de luisteraars de tekst onbelangrijk vinden en er dus niet naar luisteren (ga maar na!).