19 september 2010

labordeta, een land in je rugzak

Vandaag las ik in de krant dat Antonio Labordeta gestorven is,

Toen ik jaren geleden voor het eerst door spanje met de fiets cruiste kwam ik aan op een pleintje, trotse inwoners vertelden me dat zelfs Antonio Labordeta daar geweest was.

Antonio Labordeta had een programma gemaakt over Spanje, waar hij alle hoekjes en kantjes in van Spanje in beeld bracht. Spanje vakantieland zeg maar....
Wat ik toen nog niet wist was dat de man communist was en chansonnier van de zuiverste soort. Hij schreef het officieuze Aragonese volkslied, was het toonbeeld van hoe men als liefhebber van zijn eigen geboortegrond (Aragon) ook nog van Spanje kon houden. Hij was geruime tijd volksvertegenwoordiger. Een beetje een ikoon in Spanje.

Om jullie te tonen hoe mooi de spanjaarden kunnen samen zingen dit liedje door Antonio Labordeta vertolkt


con ternura
laito

Geen opmerkingen: