16 maart 2012

ik koop vandaag geen verdriet

woensdag werd ik om 6 uur op radio 1 gewekt door het onthutsende bericht dat er 22 kinderen omgekomen waren in een busongeluk in Zwitserland, 6 begeleiders lieten het leven.

ik kreeg het koud van binnen, strekte mij uit
de omroeper vertelde , tja wat kan je zeggen op een dag als deze,

ik werd week, tranen sprongen me in de ogen, mijn gedachten gingen naar al die getroffenen daar in Heverlee en Lommel
het sensatiezoekertje in mij ging de school in Heverlee opzoeken en vond de blog over de skireis, iets in mij zei...niet klikken niet kijken, anders stort je in, je hoeft geen foto's meer om je in te beelden wat zo iets moet betekenen. ik besloot toen wijselijk om de website te sluiten.
mocht ik naar die foto's gekeken hebben, ik zou er mijn leven lang spijt van gehad hebben.

voyeurisme veel verder dan kutpiklul.

het volgende liedje werd Birdy met People Help The People
dit werd een beetje de hymne van het verdriet voor mij.
een vette hit wordt het!

al vlug kreeg ik het op mijn heupen
het verdriet werd per kilo verkocht,
het sentiment werd verpakt
ik heb geen televisie maar toen ik op de site van de redactie Leonard bekeek, was ik beschaamd in zijn plaats.

Wat heeft zo een man te zoeken bij de getroffenen. Niks. helemaal niks. Hij zoekt er enkel het oppoetsen van zijn blazoen. Hij mag van mij gerust spreken in naam van de christelijke gemeenschap. Laat hem een telegram sturen, laat hem achteraf in de luwte bij de getroffen families gaan, maar niet in het licht van de schijnwerpers. Neen dank u. Daar hebben die mensen op die moment helemaal niks aan.


en dan hoor ik het op de radio, zinnen die in mijn oor rondsuizen, als : "ik heb zelf ook kinderen, ik kan me nog beter voorstellen wat het betekent" "omdat ik zelf kinderen heb, voel ik mij aangesproken"

geloof mij nu: "iedereen voelt zich aangesproken tenzij het hier over een onmens gaat" Deze straatinterviews dienen tot niets.

kan iemand de stekker uittrekken alsjeblief,
wil iemand de mensen beschermen tegen zichzelf
wil iemand stoppen met prentjes en fotootjes voorhouden aub

het verdriet mag mij niet verkocht worden op deze manier.
want ik ben zo al verdrietig genoeg

neen dank u, ik koop vandaag geen verdriet,
ik koop geen verdriet uit een krant of van tv of radio
want ik ben zo al verdrietig genoeg.

het kan er niet bij, meneer.

Geen opmerkingen: