16 maart 2008

The milkman of human kindness (Billy's back)

Ik heb een tijdje moeten surfen om te vinden wat dit nu allemaal betekent maar the human kindness is een term voor het eerst gebruikt door Billy Shakespeare, overgrootvader van mijn grote idool Billy Bragg. Als je zichzelf de melkman van de “menselijke” goedheid noemt dan moet je toch wel goed bezig zijn.

So is Billy!

Deze week hoorde ik op de radio de nieuwe single van Billy Bragg. Ik ben gisteren naar de winkel gewandeld om de cd te halen. Een onweerstaanbare drang waar ik niet voor in de gevangenis ga zitten.

Hier zit ik dan, met de goesting om alles tegelijkertijd te beluisteren. Na 1 keer beluisteren klinkt dit veelbelovend! Een cd opgenomen met band en op een extra cd staat de volledige cd met Billy solo op elektrische gitaar in zijn o zo typische stijl met zijn oostlondens accent.

Het was al een tijdje dat ik iets van hem gehoord had, sinds ik nu de minidisc vaarwel zei, had ik hem eigenlijk een beetje uit het oor verloren. (want ik had niks “digitaaal geconverteerd” van hem om op de zenspeler te zetten)

Maar hij is niet uit het hart, daarvoor heb ik hem te veel zien optreden, ik genoot van vele optredens van de Brussel tot in Sint Denijs Westrem.
Billy leerde mij de Internationale kennen, zong liedjes over de Che Guevarra highway en zong uit volle borst over Sexuality (if you stick around, sure that we can found some common ground, sexuality strong and warm, wild and free, I look like Robert De Niro ...I drive a mitsubshi zero, just because you're gay I won't turn you away)
Ik proefde van zijn legendarische imitaties van Bruce Springsteen.Hij kende Wilco en Woody Guthrie al lang voor mijn blogvriend Kristof hen kende. Zijn coverversies van Morrissey (Boyfriend in a condom, I know it's serious) brachten mij aan het grienen. Ooit zag ik hem zelfs backstage samen met zijn bassistje maar ik was te verlegen om hem kameraad te noemen.

Hij kan tussen de nummers minutenlang prediken over kapitalisme (alleen cynisme is erger dan kapitalisme), revoluties in Nicaragua of oorlogen overal ter wereld. Maar hij weet altijd wel te raken, talloos zijn de mooie eerlijke zinnen die je in zijn liedjes kan vinden.

“With the money from her accident she bought herself a mobile phone, so at least she could get some enjoyment out of being alone” (Levi Stubs)

The revolution is just an epical haircut away. (Waiting for the great leap forwards)

Een van mijn favoriete liedjes is Walkaway Renee, waar hij beschrijft verliefd te zijn op een meisje tot op de moment dat ze haar haar liet knippen

“ I couldn't stop thinking about her and every time I switched on the radio
there was someone else singing a song about the two of us”

Ach zo mooi, hij heeft tientallen mooie songs op zijn geweten.

Je moet zeker dit eens bekijken, een jonge billy, vol van woede en schoonheid.







en dit zij hij ooit op een van zijn optredens rond de tijd dat die andere Favorietjes The Smiths een cd uithadden die Meat is Murder noemde ;- )

“This is from my new album called Meat is Expensive”


veel liefs
een billyfan

3 opmerkingen:

Maxblaster zei

1 mei in de AB, maar was het toch nu 1989 of 1990? Lang geleden, dat zeker.

laito zei

en die kerel die naast ons zat en die dacht dat hij naar een optreden van Theodorakis kwam zien :-))

Anoniem zei

Hoi, hier nog een Billy-fan! "Back to basics" is inmiddels grijsgedraaid! Ik hou ook wel van de ingetogen Billy zoals in "The myth of trust". Ik kwam hier terecht via de blog van Fran. Leuke blog heb je, ik kom zeker nog eens terug.
V.
http://vallysworld.skynetblogs.be